Z HISTORIE POSUNU NA FIREMNÍ VLEČCE (aktualizováno)
Na naší pile byl posun na vlečce od zahájení výroby v roce 1984 (tehdy ještě Jihomoravské dřevařské závody, s.p.) zajišťován lokomotivou řady T444. Konkrétně strojem s označením T444.0080 (následně přeznačena na řadu 725.080).
Tento stoj s přezdívkou "Karkulka" vyrobily v roce 1964 Turčianske strojárne, n.p. Martin a k nám na pilu se lokomotiva dostala po vyřazení z depa ČSD v Olomouci.
Lokomotiva byla na přelomu let 1998-9 vyřazena z provozu a již v roce 1999 byla odstavena v depu v Olomouci.
Zde se jí dostalo alespoň základní údržby a byla stále provozuschopná.
Po roce 2000 byla prodána do Brna (společnost Lokotrans), kde byla několik let ostavena v depu v Brně.
V roce 2000 posun na vlečce přechodně zajišťovala lokomotiva řady T710 657-8 (T334.0657).
Následně posun na vlečce převzala a plně zajišťovala lokomotiva řady T708.
Je dobrou a zajímavou skutečností, že původní lokomotiva T444 stále existuje. Od roku 2013 je totiž součástí expozice železničního muzea Výtopna Zdice. Je však bohužel již neprovozuschopná a v dost žalostném stavu (viz. dolní foto).
PS: máte-li nějaké staré fotky z provozu na pile, tak nám je pošlete. Díky.
"Naše" lokomotiva T444.0080 v Muzeu Výtopna Zdice